יום רביעי, 16 בינואר 2013

לקראת מלחמה בין סין ליפן

בין הבחירות בארץ, כל מיני ענייני ארה"ב למיניהם (הייגל, צוק פיננסי)) כמעט ולא מדברים בחדשות, לא פה ולא בארץ, על המשבר ההולך ומחריף בין סין ויפן.

אם השאלה הראשונה שעולה לכם בראש זה "איזה משבר?" אל דאגה. אתם לא לבד.

ראשית, הרקע - מערבית לאוקינאווה, צפונית לאיי הבית של יפן, מזרחית לסין היבשתית וצפון מזרחית לטאיוון שוכנת שרשרת איים. הסינים קוראים להם איי דייאו. היפנים - איי סנקקו. מאחר ואני לא צד בעניין ואין לי דיעה של ממש לגבי למי הזכות על האיים - אקרא להם מעתה "איי המריבה" ושלום על ישראל. איי המריבה נתגלו לראשונה במאה ה14 בידי סין והיו בשליטתה עד 1895. מאז ועד סוף מלחה"ע ה2, היו האיים בשליטת יפן. לאחר המלחמה שלטה ארה"ב באיים עד 1972, אז החזירה את האיים לידי היפנים במסגרת הסכם החזרת אוקינאווה. איי המריבה עצמם לא מיושבים אבל יש עדויות למרבצי גז ונפט לחופי האיים וזה כמובן עיקר הסיפור - תאוות בצע.

הסינים כבר שנים משמיעים קולות בדבר הטענה שהאיים שלהם אבל מעולם לא העזו לעשות דבר... עד שהגיע ברדק אובמה אל הבית הלבן. אובמה בטמטומו הבלתי נתפס עובד בשיטטיות כבר ארבע שנים על הריסת מעמדה של ארה"ב כבעלת ברית חזקה, יציבה ואמינה. אובמה זרק את ישראל לכלבים - וזה תמיד מרגיז - אבל הוא עשה זאת גם לדרום קוריאה, בריטניה ואת הדיקטטור הפרו-מערבי של מצרים, חוסני מובארק. מלבד בכמה מדינות מערביות, אובמה נתפס בעולם כחלשלוש חסר חוט שדרה שיחמוק מעימות בכל מחיר. עצם כך שהוא מנהל מו"מ עם הטאליבן - בדיוק אותו ארגון שאפשר לאל-קעאדה לצמוח פרא - כדי לנסות לסיים את המלחמה באפגניסטן , מו"מ שיביא בסופו של דבר לאפגניסטן שהיא בשליטה של הטאליבן, בדיוק כמו לפני פיגועי 11 בספטמבר, רק מחזק את התחושה שמדובר בפחדן וחלשלוש. אמריקה תחת אובמה נתפסת לא כנמר של נייר אלא כחרגול של נייר. אפילו לא משנה אם באמת זה הוא המצב או לא. כל מה שמשנה שזה מה שהרפובליקה העממית של סין חושבת שהוא כזה. הרפובליקה העממית של סין חושבת שאובמה לא יגיב אם היא תפלוש לאיי המריבה אף כי ארה"ב מחויבת ע"פ חוזה הכניעה של יפן להתערב להגנת יפן מפלישה עוינת. סין חושבת שאובמה לא יעמוד בהתחייבויותיו, שהוא יתקפל ויאיים וינסה להגיע לפתרון דיפלומטי. גרוע מכך - גם יפן חושבת כך. יפן היא עוד בת ברית של אמריקה שיודעת שאין לה על מי לסמוך. לראייה, השבוע הגדיל הדיאט, הפרלמנט היפני, את תקציב ההגנה של המדינה - דבר שלא נעשה כבר למעלה מעשר שנים. מעל איי המריבה יש סיור אווירי בכל שעות היום והלילה ומול החופים מפטרלות משחתות של כוח ההגנה העצמית היפני. הסינים מגששים בתוקפנות גם באוויר וגם בים ומקווים - כן כן, מקווים, שיפן תיתן להם אמתלה להחמיר את המצב בכך שתירה את הירייה הראשונה. ליפנים אין אשליות לגבי הסיכוי שלהם לנצח במלחמה נגד הסינים. לסין צבא ענק והוא עובר תהליכי מודרניזציה בשנים האחרונות. ליפנים עדיין יש את היתרון הטכנולוגי אבל לא די ביתרון טכנולוגי כדי לנצח צבא שגודלו פי 10,000 מגודל הצבא שלך. מאז גילוי המרבצים עוד בשנות השישים הסתמכו היפנים על כך שהסינים לא יעזו להתעסק איתם בגלל שזה יגרור את ארה"ב לתוך העימות... אבל עם נשיא לא אמין, לא יציב ועם היסטוריה של פנייה נגד בעלות הברית של ארצו, האם אפשר בכלל לסמוך על אמריקה? היפנים לא חושבים כך וגם הסינים לא.

לדעתי האישית, אנחנו בדרך למלחמה בים הצהוב.

ובמלחמה כזו, לא משנה מה תעשה ארה"ב, התוצאה תהיה רעה מאוד. אם ארה"ב אכן תבגוד בהתחייבות שלה ליפן - ועם אובמה, זה בהחלט אפשרי - יקרו שני דברים. ראשית, סין תהפוך למעצמה מספר אחת בעולם. הפרסטיג' של ארה"ב נמצא בירידה כבר שנים, אבל ההתקפלות מול סין תבהיר לכל העולם מי הבוס. שנית כל בעלות הברית של ארה"ב תדענה שהמילה של ארה"ב איננה מילה ואין על מי לסמוך. במצב כזה השפעתה של ארה"ב על בעלות בריתה תתרסק לחלוטין. מצד שני, אם ארה"ב תיכנס למלחמה, כלכלת ארה"ב (שנמצאת ברובה בסין גם כך) תתמוטט לחלוטין. אולי היא תתאושש מאוחר יותר אבל ללא ספק יהיו שנים של כאוס כלכלי. מעבר לכך, מלחמה בין ארה"ב לסין יכולה לגרור את העולם למלחמת עולם שלישית.
ימים אפלים לפנינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה